Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Το Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, για να μαθαίνουν οι νεότεροι, είναι το “remake” του αντίστοιχου τίτλου του 2010. Το αυθεντικό XIV Online είχε πάει πάρα πολύ άσχημα τόσο σε κριτικές όσο και σε ανταπόκριση από τους παίκτες με αποτέλεσμα να κλείσει άδοξα. Η Square Enix όμως φαίνεται πως δίνει τεράστια σημασία στο fanbase της, όπως και στο “βάρος” του τίτλου Final Fantasy που αρνήθηκε να προσπεράσει το XIV σαν μια αποτυχία. 3 χρόνια μετά λοιπόν μας δίνει το A Realm Reborn και η κίνηση στέφεται από επιτυχία.

5 χρόνια μετά την αυτοθυσία του Archon Louisoix στα γεγονότα του πολέμου του FF XIV παίρνουμε το ρόλο ενός Αdventurer ταγμένου να βοηθήσει να ξαναχτιστεί η Eorzea ανάμεσα στις μάχες με τους Beastmen, τη Garlean Empire και τους Ascians. Η ιστορία είναι καλά δομημένη και ξεδιπλώνεται μέσα από σφιχτοδεμένα quest lines. Φυσικά δε λείπουν τα side quests που εμβαθύνουν στον κόσμο του A Realm Reborn μέσω βοήθειας προς τους npcs και τις διάφορες φατρίες. Γενικά όλη η ιστορία είναι γεμάτη γεγονότα μιας και ένας τόσο μεγάλος κόσμος πρέπει να έχει και το ανάλογο υπόβαθρο που να παρακινεί τον παίκτη να εξερευνήσει. Η δουλειά αυτή μπορούμε να πούμε πως έγινε καλά.

Οι φυλές είναι 5. Hyur, Elezen, Lalafell, Roegadyn και Miqo’te. Σε αντίθεση με τον προκάτοχο, έχουμε δυνατότητα επιλογής αρσενικού-θηλυκού για κάθε race. Από εκεί και πέρα επιλέγουμε class που όμως είναι ιδιαίτερα τροποποιήσιμο αφού οι επιλογές για εξέλιξη στα διάφορα jobs είναι αρκετές. Βέβαια κάθε χαρακτήρας -ελλείψει talent system- έχει ένα και μοναδικό ρόλο, οπότε οι βετεράνοι άλλων MMO ίσως ξενιστούν αφού για παράδειγμα ο healer θα είναι πάντα healer. Dual spec no more.

Eκεί που το παιχνίδι δείχνει τη δουλειά που του έχει γίνει είναι η μάχη. Λόγω της κυκλοφορίας και για PS3 η Square Enix έφτιαξε ένα σύστημα μάχης που αν και κρατάει τα στοιχεία των MMO δίνει έναν πιο action αέρα μέσα από γρήγορα animations και οπτικά εφέ. Τα global countdowns είναι άφθονα, γνώριμο στοιχείο του είδους. Εκεί που -για την ώρα μιας και ελπίζω να φτιαχτεί σε patch- τα χαλάει λίγο η μάχη είναι στα spells των εχθρών. Όταν γίνεται το cast (όταν δηλαδή ο εχθρός αρχίζει να κάνει ένα ξόρκι ο εχθρός) εμφανίζεται μια κόκκινη ζώνη στο έδαφος με το area of effect ώστε να μπορέσουμε να το αποφύγουμε. Το πρόβλημα εδώ είναι ένα και βασικό. Αν δε βγει ο χαρακτήρας μας από το aoe (Area Of Effect είπαμε) το πολύ ως τη μέση του cast θα “φάει” το spell όσο μακριά κι αν πήγε πριν η εκτέλεση ολοκληρωθεί. Όσοι παίξετε θα το παρατηρήσετε. Κατά το 80% του casting time πηγαίνετε μερικά μέτρα πίσω από την πλάτη του εχθρού, το damage που θα δεχθείτε θα είναι κανονικό.

Η μάχη βέβαια είναι και ενδιαφέρουσα. Η αίσθηση action μπλέκεται όμορφα με τα γραφικά και τη δυσκολία. Ναι, είναι δύσκολο. Όχι τόσο ώστε να μην είναι solo-able αλλά σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις που η ύπαρξη party λύνει χέρια. Βέβαια απλά η ύπαρξη παραπάνω παικτών δεν αρκεί, χρειάζεται συντονισμός και ευλάβεια στο καθήκον ώστε τα raid bosses να απαλλάξουν την Eorzea από την παρουσία τους. Βέβαια εδώ υπάρχει και ο παράγοντας του community. Ο κόσμος είναι άφθονος οπότε θα βρείτε εύκολα party. Από την άλλη, τα μακροσκελή cinematics κάνουν τους “πιο παλιούς” να ενοχλούνται από τους νεότερους που θέλουν να τα παρακολουθήσουν.

Την κατάσταση φέρνουν στα ίσα τα FATEs. Σαν τα RIFTS του αντίστοιχου τίτλου, τα FATES είναι τοπικά events που ανοίγουν σε ανύποπτο χρόνο και μπορούν να πάρουν μέρος σε αυτά όσοι χαρακτήρες βρίσκονται στην εμβέλειά τους. Συνήθως πρόκειται για επιδρομές εχθρών ή κάποιο boss. Πέρα από τη βοήθεια στο XP βοηθούν στη δημιουργία parties και βέβαια στη γενικότερο MMO εμπειρία.

Ερχόμαστε τώρα στο τρισμέγιστο πρόβλημα του τίτλου. Τεράστια cinematics, απουσία voice over! Όταν υπάρχουν mmo σαν το Old Republic που διαθέτουν voice over στο 100% των συζητήσεων είναι αδιανόητο να κυκλοφορεί mmo και μάλιστα ολοκαίνουργιο και να μην έχει φωνές στους χαρακτήρες. Ακόμη κι αν αυτό είναι το “style” των Final Fantasy. Η προσέγγιση αυτή βέβαια δεν είναι τίποτα παραπάνω από κατάλοιπο των πρώτων κονσολών που δεν ήταν δυνατόν να συμβαδίσει το μέγεθος του κόσμου με το διαθέσιμο αποθηκευτικό χώρο, οπότε έπρεπε να κοπούν οι ήχοι και να μπει κείμενο. Στην εποχή του blu-ray (που τόσο υπερηφανεύεται για αυτό η Sony!) η έλλειψη voice acting – και μάλιστα η αντικατάστασή του με τεράστια κείμενα και animation που παραπέμπει σε διάλογο- είναι απαράδεκτη. Η μουσική επένδυση από την άλλη είναι πολύ καλή και καταφέρνει μέσες-άκρες να γεμίσει το φωνητικό κενό.

Τα γραφικά είναι εξαιρετικά σχεδιασμένα και φτιαγμένα για να τρέχουν καλά τόσο σε PS3 όσο και στα πιο μέτρια PC. Το παράδοξο είναι πως έχει γίνει downgrade σε σχέση με το original XIV. Το 0.5 που χάνεται είναι από το ίσως υπερβολικό pixel shading σε ορισμένα περιβάλλοντα που ακόμη και με HDMI σύνδεση κάνει δέντρα και βράχους να “πιξελιάζουν” αν μη τι άλλο ενοχλητικά.

Εν κατακλείδι, το Final Fantasy XIV: A Realm Reborn είναι ένα MMO που σώζει την καταστροφή του original XIV και φέρνει μια εναλλακτική MMO εμπειρία τόσο στο PC όσο και στο PS3 (και εν καιρώ στο PS4). Αξίζει την ενασχόληση και αν διορθώσει 1-2 προβλήματα θα μιλάμε για έναν -από κάθε πλευρά- άρτιο τίτλο.

Θετικά: Tα FATEs, γεμάτος όμορφος κόσμος, καλά quest lines

Αρνητικά: Έλλειψη voice over

Βαθμός: 8.4

Πάνος Αλεξόπουλος

Παίζω, γράφω, κριτικάρω και σχεδιάζω παιχνίδια. H συλλογή μου μια μέρα δε θα χωράει σε μουσείο.