Forza Motorsport 3

Για τη σειρά Forza Motorsport πολλά μπορούμε να πούμε. Για το FΜ3 τα πράγματα είναι πάνω κάτω τα ίδια. Το τρίτο παιχνίδι της σειράς είναι πλέον γεγονός και φέρνει μαζί του αρκετά νέα χαρακτηριστικά. Για να τα δούμε…

Gameplay
Κατ’ αρχήν το παιχνίδι βάζει με το ξεκίνημα τον παίχτη να επιλέξει το επίπεδο εξοικίωσής του με τα racing παιχνίδια. Παράλληλα με τη δυνατότητα για πλήρη ρύθμιση κάθε παραμέτρου δυσκολίας, όλοι οι πάκτες θα έχουν ένα παιχνίδι που να συμβαδίζει απόλυτα με τις ικανότητες τους αλλά και να έχουν το επίπεδο δυσκολίας που θέλουν. Μερικές απο τις επιλογές δυσκολίας περιμαλβάνουν την εμφάνιση η όχι της γραμμής προτεινόμενης διαδρομής. Για όσους δεν γνωρίζουν, στη σειρά FM υπάρχει η παραπάνω επιλογή η οποία εμφανίζει στο οδόστρομα της πίστας με βέλη την καλύτερη δυνατή πορεία επισημαίνωντας με πράσινο χρώμα τα σημεία που χρειάζεται επιτάχυνση, κίτρινα τα σημεία που συνιστάται φρενάρισμα και κόκκινα τα σημεία που αν δε φρενάρεις τότε σίγουρα θα μάθεις τι κάνει το κουμπί “Back” στο χειριστήριο σου (θα το αναλύσουμε αργότερα). Υπάρχει και η επιλογή για εμφανιση της γραμμής μόνο στις στροφές. Στις άλλες επιλογές περιμαβάνεται η δυσκολία των αντιπάλων, η χρήση η όχι των διαφόρων υποσυστημάτων βοήθησης του οδηγού όπως το αυτόματο φρενάρισμα και το anti-lock των τροχών. Το “Back” και η κυριολεκτική του σημασία. Το παιχνίδι ενσωματώνει ένα νέο χαρακτηριστικό για τη σειρά το οποίο λέγεται “Race Rewind”. Τι είναι αυτό και ποια η χρησιμότητά του. Το εν λόγω χαρακτηριστικό δίνει τη δυνατότητα στον παίχτη να γυρίσει το χρόνο λίγο πίσω έτσι ώστε να έχει την ευκαιρία να διορθωσει κάποιο λάθος που έκανε. Ενεργοποιείται πατώντας το “Back” και γυρίζει πίσω περίπου μία με δύο στροφές δίνωντας όμως τη δυνατότητα για περεταίρω rewind. Είναι προφανές οτι κάτι τέτοιο είναι άκρως σωτήριο, ειδικά σε μεγάλους αγώνες όπου ακόμα και ένα μικρό λάθος μπορεί να κοστίσει την προσπάθεια αρκετής ώρας.

 

Τώρα στα πιο λειτουργικα του παιχνιδιού, στο 3ο installment της σειράς περιλαμβάνονται πάνω απο 400 μοντέλα αυτοκινήτων, όλα επίσημα και όλα πλήρως παραμετροποιήσιμα. Ο παίχτης έχει τη δυνατότητα να “πειράξει” απο το χρώμα και τις αεροτομές μέχρι την ανεκτικότητα των ελαστικών παίρνωντας έτσι ένα εργοστασιακό αυτοκίνητο και προσαρμόζωντας το στις ακριβείς απαιτήσεις του. Η δομή των αγώνων ακολουθεί το πρότυπο των events και των seasons. Αυτό σημαίνει οτι έχουμε ένα ημερολόγιο και επιλέγουμε κάθε φορά ανάμεσα στις πιθανές σειρές αγώνων που θέλουμε να τρέξουμε. Παράλληλα διεξαγονται και οι αγώνες πρωταθλήματος στους
οποίους συμμετέχουμε αναγκαστικά και είναι οι πλέον καθοριστικοί για την εξέλιξη του παιχνιδιού αφού με την ολοκλήρωση τους προχωράμε στην επόμενη season (η οποία είναι κατά κανόνα αρκετά μεγαλύτερης διάρκειας απο την προηγούμενη). Ξεκινάμε απο την τελευταία κατηγορία και ανεβαίνουμε παίρνωντας παράλληλα το δικαίωμα να τρέχουμε σε πιο δύσκολους αγώνες αλλά και να αγοράζουμε καλύτερα αυτοκίνητα. Όσον αφορά στα events, πάντα έχουμε τη δυνατότητα να επιλέξουμε ανάμεσα σε διάφορα διαθέσιμα, το καθένα με το δικό του ιδιαίτερο χαρακτηριστικό (στο ένα πχ θα έχει νέες πίστες και στο άλλο νέα αυτοκίνητα). Για το χειρισμό δε
νομίζω οτι χρειάζεται ειδική αναφορά καθώς ακολουθεί τα κλασσικά πρότυπα των racing games. Αυτό που αξίζει ιδιαίτερη προσοχή είναι η συμπεριφορά των αντιπάλων απο τη μία και στο σύστημα καταστοφής του οχήματος απο την άλλη. Αναφορικά με το πρώτο, το FM3 είναι ίσως το
πρώτο παιχνίδι που οι αντίπαλοι δεν ακολουθούν απλά μια πορεία αλλά αντιδρούν και αλληλεπιδρούν ανάλογα με την οδηγική συμπεριφιρά του
πάχτη. Πιο αναλυτικά, αν τους “χωθείτε” και τους χτυπήσετε ίσως κάνουν
το ίδιο σε μια στροφή και πιο σίγουρα θα κολλήσουν στον πίσω προφυλακτήρα του οχήματός σας (όταν βέβαια αυτό τους το επιτρέπει η επίδοση του δικού τους οχήματος). Ακόμα πιο αξιοπρόσεκτο είναι το γεγονός ότι αγχώνονται σε συνθήκες πίεσης. Δηλαδή αν προσπαθείτε πολλή
ώρα να κάνετε μια προσπέραση θα τους δείτε να χάνουν τα φρένα στις στροφές και να υποκύπτουν σε λάθη που δε θα έκαναν υπο κανονικές συνθήκες. Πηγαίνωντας στο σύτημα ζημιών, είναι μακράν το πιο ρεαλιστικό που έχει ενσωματωθεί σε παιχνίδι αγώνων μέχρι τώρα. Οι ζημιές περιλαμβάνου τα κλασσικά, απο “στράβωμα του τιμωνιού” μέχρι σπάσιμο των φρένων αλλά και αποκοπή των διαφόρων κομματιών του αμαξώματος και μέχρι παραμόρφωση των λάστιχων. Ένα απο τα εκπληκτικά που παρατήρησα ήταν πως όταν μου “χώθηκε” ένας αντίπαλος (είχαμε μια μιρκή αντιδηκία σε προηγούμενο γύρο) και έσπασε ο προφυλακτήρας, στον επόμενο γύρο το σπασμένο τμήμα ήταν ακριβώς στο σημείο που έμεινε απο τη σύγκρουση και όταν το χτύπησα εκτοξέυτηκε κάνοντας με να χάσω τον έλεγχο του
αυτοκινήτου και να αναγκαστώ να πατήσω το “Back”. Σε μία φάση δηλαδή ήρθα μπροστά σε όλα τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του παιχνιδιού.

Γραφικά
Τα λόγια εδώ περισσεύουν. Το FM3 υποστηρίζει μέχρι 1080p σε HDTV και αν λάβουμε υπόψη μας και τα γραφικά των προκατώχων του τότε να είστε σίγουροι οτι μιλάμε για ένα οπτικό αποτέλεσμα που θα σας αποσπάσει αρκετές φορές απο τον αγώνα με το χάρμα οφθαλμών που προσφέρει. Ειδική μνεία πιστέυω αξίζει στη δουλειά που έχει γίνει για τον ουρανό και τα διάφορα εφφέ που λαμβάνουν χώρα σ’αυτόν (λιακάδα, σύννεφα, ηλιοβασιλέματα) αλλά και στα μοντέλα καταστροφής των οχημάτων. Πολλές φορές θα δείτε πόρτες να βουλιάζουν και φανάρια να σπάνε ή προφυλακτήρες να “κρεμάνε” με τόσο ρεαλιστικό τρόπο που φαντάζουν για αληθινά.

Ήχος
Ο οργασμός της ambient σε 18 κομμάτια και πάνω απο 90 λεπτά απαλών (και μη) ηλεκτρονικών ήχων απο τον Lance Hayes. Πολλές γραμμές δεν χρειάζονται καθώς μόνοι σας θα διαπιστώσετε οτι αρκετές φορές θα ξεχάσετε την κονσόλα ανοιχτή χωρίς να παίζετε αλλά με το soundtrack του παιχνιδιου να γεμίζει το χώρο σας.

 

Τελικά…
Το FM3 είναι ότι καλύτερο κυκλοφορεί και έχει κυκλοφορήσει ποτέ στην αγορά των Racing Games καθώς έχει όλο το πακέτο ενός ολοκληρωμένου εξομειωτή. Το συστήνω ανεπιφύλακτα σε όλους καθώς όσοι είναι μυημένοι στα racing θα βρούν μια νέα πρόκληση αλλά και οι πιο “παραέξω” θα έχουν ένα παιχνίδι που θα τους βάλει στο κλίμα των εικονικών αγώνων αυτοκίνησης.


Little facts of the game…
*Στα 2009 Spike Video Game Awards ονομάστηκε το καλύτερο παιχνίδι οδήγησης.
*Κυκλοφορούν αρκετά DLC στο Xbox Live, ορισμένα των οποίων είναι δωρεάν.
*Ανάλογα με την πρόδο στο παιχνίδι, ξεκλειδώνονται ακόμα περισσότερα DLC που είναι επίσης δωρεάν.
*Το FM3 είναι συμβατό με τις περισσότερες σύγχρονες τιμονιέρες με force feedback, εκτώς των Logitech G25 και G27.

Πάνος Αλεξόπουλος

Παίζω, γράφω, κριτικάρω και σχεδιάζω παιχνίδια. H συλλογή μου μια μέρα δε θα χωράει σε μουσείο.