fbpx

Mass Effect 3

Η πρώτη επαφή με την σειρά Mass Effect ήταν μόλις το προηγούμενο καλοκαίρι, όταν απέκτησα το Mass Effect 2 για PS3. Το κακό έγινε τότε, αφού η Bioware πρόσθεσε έναν ακόμη gamer στα θύματά της. Έτσι, μετά από αρκετούς μήνες υπομονής, έφτασε η ώρα για το τρίτο και τελευταίο (;;;) μέρος της σειράς, για το οποίο μπορώ να πω ότι ήμουν λιγάκι επιφυλακτικός, αφού φοβόμουν ότι η σειρά θα γινόταν πιο shooting και γραμμική εμπειρία ώστε να απευθυνθεί σε μεγαλύτερο κοινό (όπως έγινε και με το Dragon Age 2 άλλωστε). Έπεσα μέσα στις προβλέψεις μου άραγε;

We fight or we die! That’s the plan!

To Mass Effect 3 είναι για τον μέσο παίκτη μια μάλλον μέτρια και περίπλοκη εμπειρία. Για τον βετεράνο της σειράς είναι όμως μια όχι μόνο αξιόλογη αλλά ίσως και η καλύτερη δυνατή συνέχεια που θα μπορούσε να υπάρξει.
Η ιστορία συνεχίζει λίγο ύστερα από το τέλος του 2ου μέρους. Ο Shepard είναι πλέον μέλος της συμμαχίας Alliance και βρίσκεται στην Γη. Αγωνίζεται για την υπεράσπιση του ηλιακού συστήματος καθώς οι Reapers εισβάλλουν στον Γαλαξία έτοιμοι να κατακτήσουν τα πάντα. Παράλληλα η παλιά “οργάνωση” στην οποία συμμετείχε o Shephard, ο Cerberus έχει το δικό της σχέδιο, το οποίο όπως καταλαβαίνεται πρέπει να αποτραπεί. Περισσότερα πράγματα για την ιστορία δεν πρόκειται να πω, καθώς ένας από τους βασικότερους λόγους για να αγοράσει κανείς το Mass Effect 3 είναι το σενάριό του. Αυτό το αφήνω σε εσάς να το ανακαλύψετε!

Η ιστορία συνδέεται λοιπόν πιο στενά με το Gameplay του ME3. Με αυτό εννοώ ότι η δομή και η πορεία του παιχνιδιού έχει γίνει πιο γραμμική. Οι άσκοπες περιπλανήσεις, οι ατελείωτοι διάλογοι και η αμηχανία για το τι πρέπει να αναζητήσει ο παίκτης στη συνέχεια απουσιάζουν. Τα πράγματα είναι πιο συγκεκριμένα κάτι που από την μια βοηθά τον παίκτη να ακολουθήσει το σενάριο χωρίς να παρεμποδίζεται, από την άλλη όμως εξαφανίζει αυτό το αίσθημα ελευθερίας των προηγούμενων παιχνιδιών. Έτσι ενώ οι δευτερεύουσες αποστολές υπάρχουν ακόμη, σύντομα όλοι θα πρέπει να ακολουθήσουν την προκαθορισμένη πορεία. Οι κύριες αποστολές γίνονται σύντομα ελαφρώς επαναλαμβανόμενες καθώς συνέχεια καλείστε να πάτε από το μέρος Α στο Β (για να συλλέξετε πληροφορίες και στοιχεία τις περισσότερες φορές) σκοτώνοντας στο πέρασμά σας ορδές από εχθρούς. Αυτό που θα κρατήσει σίγουρα έναν παίκτη είναι το σενάριο, και όχι το gameplay.

Το σύστημα Karma των προηγούμενων παιχνιδιών είναι ευτυχώς ανέπαφο. Βέβαια το αρνητικό σε αυτόν τον τομέα είναι ότι αφού έχουν μειωθεί σημαντικά οι διάλογοι στους οποίους αποφασίζει ο παίκτης για τις απαντήσεις, έχουν μειωθεί αντίστοιχα και οι ευκαιρίες για να συνθέσει ο παίκτης τον προσωπικό του χαρακτήρα στο παιχνίδι.
Σε γενικές γραμμές το υπόλοιπο μέρος του Gameplay έχει μείνει ίδιο. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εκπληκτικό στοιχείο του ME2 είναι εδώ αλλά και κάθε ψεγάδι παραμένει. Και με τον όρο αυτό αναφέρομαι κυρίως στο “χαζό ΑΙ των συμπαικτών” καθώς ιδιαίτερα σε υψηλή δυσκολία κάνουν συνεχώς “γκάφες” που κοστίζουν.

Αν προσπεράσουμε βέβαια το συγκεκριμένο όλα τα υπόλοιπα δείχνουν υπέροχα. Ποικιλία σε όπλα και δυνάμεις, ποικιλία στα τοπία στα οποία γίνονται οι μάχες κλπ. Πολύ σπανιότερα θα πολεμάτε πλέον σε κλειστά μέρη. Το παιχνίδι στήνει τις μεγάλες συγκρούσεις σε εξωτερικούς χώρους όπου μπορείτε να σχεδιάσετε το πως θα δράσετε και πως θα αντιμετωπίσετε τους εχθρούς σας. Πλέον οι μάχες έχουν γίνει πολύ πιο ικανοποιητικές και γρήγορες. Στην έκδοση του παιχνιδιού για Xbox360, υποστηρίζεται και η λειτουργία φωνητικής αναγνώρισης μέσω του Kinect ώστε να επιλέγεται χωρίς πλήκτρα απαντήσεις και να δίνεται εντολές στους συμπαίκτες σας. Δυστυχώς, μιας και δεν είμαι κάτοχος αυτού του μαραφετιού, δεν κατάφερα να ελέγξω κατά πόσο λειτουργεί σωστά. Μην πτοείστε αν δεν έχετε Kinect. Η εμπειρία είναι πολύ καλή και χωρίς την χρήση του!

Πολλά έχουν ακουστεί και για το τέλος του παιχνιδιού, με χιλιάδες παίκτες να εκφράζουν παράπονα για αυτό. Προσωπικά, το τέλος αν και απότομο και κάπως ανοιχτό, νομίζω ότι η Bioware θέλησε να το κάνει έτσι ώστε και να αφήσει την φαντασία των παικτών να οργιάζει για το τι έγινε και τι πρόκειται να γίνει, αλλά και για να υπάρχει ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέο παιχνίδι στο σύμπαν της σειράς. Αν ισχύει η είδηση που διάβασα σήμερα, ότι δηλαδή η Bioware σκέφτεται σοβαρά να προσθέσει άλλο τέλος ή να αλλάξει αυτό, τότε το παράπονο αυτό πρέπει να σβηστεί από τον χάρτη.

Απαράδεκτη κίνηση της BioWare ήταν η διάθεση DLC την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του παιχνιδιού. Προσωπικά αρνούμαι να πληρώσω ακόμα και το ελάχιστο δυνατό ποσό για να αποκτήσω κάτι το οποίο θα έπρεπε να ήταν διαθέσιμο και ενσωματωμένο στο δισκάκι του παιχνιδιού που πληρώνει ο καθένας και απαιτεί την πλήρη εμπειρία. Και όπως έχω ακούσει, ο εν λόγω χαρακτήρας που δίνεται στο DLC είναι πολύ σημαντικός και διευρύνει την πλοκή του Mass Effect 3. Παράλληλα, η CD Project Red δίνει συνέχεια νέο περιεχόμενο στους κατόχους του Witcher 2 μέσω updates, δωρεάν.

Mass Effect 3 with Multiplayer..

Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν ήμουν υπέρ της συγκεκριμένης τάσης όπου οι εταιρίες προσθέτουν multiplayer λειτουργίες σε κατεξοχήν single-player παιχνίδια ώστε να γίνουν πιο φιλικά προς την αγορά από τους καταναλωτές. Δεν μου άρεσε που έγινε στο Assassin’s Creed, δεν μου άρεσε που έγινε στο Dead Space και σε αρκετά ακόμα παιχνίδια. Το multiplayer είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία για το Mass Effect. Πολλοί θα πιστέψουν πως ένα τέτοιο παιχνίδι δεν θα έπρεπε να είχε online. Παρόλα μπορεί να εντυπωσιάσει! Με μία δεύτερη ματιά, το multiplayer ήταν ανέλπιστα ευχάριστο και ένα καλό διάλειμμα από το story mode. Στην ουσία έχουμε ένα co-op 4 παικτών οι οποίοι καλούνται να φέρουν παρέα εις πέρας ορισμένες αποστολές (στην ουσία ένα hoard mode με 11 κύμματα εχθρών). Ήταν ευχάριστο, αλλά γίνεται μονότονο μετά από λίγη ώρα. Lag δεν υπάρχει ιδιαίτερο, ούτε προβλήματα σύνδεσης.

Οπτικοακουστικός τομέας

Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του παιχνίδια θα παρατηρήσετε οριμένες αδυναμίες σύντομα. Τα animations ακόμη και στα Cutscenes δεν είναι πολύ προσεγμένα. Το ίδιο θα μπορούσα να πω και για την κίνηση των περισσότερων χαρακτήρων καθώς σε πολλές περιπτώσεις μοιάζει αστεία. Πέρα από αυτά όμως τα Textures και τα εφέ είναι απλά υπέροχα. Η Unreal Engine καταφέρνει για μία ακόμα φορά να πετύχει κάτι αρκετά εντυπωσιακό. Αυτό φαίνεται επίσης και από την κλίμακα του παιχνιδιού που είναι πολύ μεγαλύτερη. Σε γενικές γραμμές μιλάμε για την ίδια μηχανή γραφικών που είδαμε στο Mass Effect 2. Προβλήματα αναφέρουν πολλοί κάτοχοι PS3 σχετικά με frame drops(παρόμοια θεματάκια υπήρχαν και στο demo) και πολύ μεγάλο screen tearing. Προσωπικά στο 360 δεν αντίκρισα ιδιαίτερα προβλήματα τεχνικής φύσεως.

Τα voice-overs είναι για μία ακόμη φορά εκπληκτικά, όπως και το lip sync. Οι φωνές είναι εξαιρετικές και άκρως ρεαλιστικές. Πολλά μπράβο στους ηθοποιούς που δάνεισαν τις φωνές τους στους ήρωες, αφού έκαναν εξαιρετική δουλειά! Τα κομμάτια που καλύπτουν τον τίτλο είναι πολύ ωραία και δένουν με την ατμόσφαιρα.

We can do this, Shepard. You can do this. Never doubt that.

Κλείνοντας, το Mass Effect 3 είναι σίγουρο όχι το καλύτερο παιχνίδι που θα μπορούσε να δημιουργήσει η BioWare, αλλά είναι σίγουρα ένας τίτλος που πρέπει να αγοραστεί από κάθε λάτρη της σειράς. Αν η Bioware δεν είχε την τάση να απλοποιήσει και να κάνει πιο γραμμικό το gameplay ώστε να πλησιάσει και τους action παίκτες, τότε ίσως να είχαμε έναν τίτλο που θα ήταν αντίστοιχος με το παιχνίδι που σάρωσε πολλά GotY βραβεία πριν λίγα χρόνια, το Mass Effect 2.

[jbox color=”green” title=”Θετικά”]

  • Επιτέλους κυκλοφόρησε!
  • Άριστο σενάριο που κεντρίζει το ενδιαφέρον
  • Βελτιωμένο σύστημα μάχης
  • Μεγάλη διάρκεια
  • Το multiplayer ήταν καλύτερο από ότι περιμέναμε
  • Εξαιρετική μουσική και voice-overs
  • Μεγάλο τακτικό βάθος στις μάχες
  • Προαιρετική χρήση του Kinect
  • Ο οπτικός τομέας είναι αρκετά καλός…

[/jbox]

[jbox color=”red” title=”Αρνητικά”]

  • …αλλά όχι και ο καλύτερος που έχουμε δει
  • Προβλήματα framerate στην έκδοση του PS3
  • Το ΑΙ -αν και βελτιωμένο από το ME2- κάνει γκάφες συχνά
  • Ελαφρώς επαναλαμβανόμενο (και ξαναλέω, ελαφρώς!) gameplay

[/jbox]

[rating:9/10]

Το Mass Effect 3 είναι διαθέσιμο για Xbox360, Playstation 3 και PC. Αγοράστε το σήμερα!

Χ. Δοΐτσίδης για το XGamers