fbpx

XCOM Enemy Unknown

Το XCOM Εnemy Unknown είναι ένα tactical strategy παιχνίδι, remake του ομωνύμου τίτλου του 1994. Η υπόθεση είναι η γνωστή, εξωγήινοι κατεβαίνουν στη γη και η επίλεκτη ομάδα XCOM αναλαμβάνει να τους στείλει πακέτο σπίτι τους.

Τι είναι όμως το Tactical;

Στο παιχνίδι αυτό χειριζόμαστε μια στρατιωτική ομάδα 4-6 ατόμων σε κάθε αποστολή τους ενάντια στις μονάδες των αιμοσταγών aliens. Η πρόοδος γίνεται με turns των units μας, σε μοτίβο που θυμίζει Dn’D. Δηλαδή κάθε γύρος διαθέτει 2 κινήσεις, ή μια κίνηση και μια ενέργεια (πυροβολισμός, ενεργοποίηση μιας συσκευής, reload κτλ κτλ) κατά βάση. Η λογική βέβαια του tactical είναι και στο ύφος της ομάδας μας καθώς βασικό ρόλο παίζει το recon κομμάτι, η αναγνώριση της περιοχής και των στόχων, αφού μια βιαστική κίνηση μπορεί να φέρει το θάνατο ενός μέλους ή και ολόκληρης της μονάδας, με αποτέλεσμα μια χαμένη αποστολή. Πέρα από αυτό όμως, τακτική χρειάζονται και όλα τα υπόλοιπα κομμάτια του παιχνιδιού, και είναι αρκετά. Ανάλογα με το ποια αποστολή επιλέγουμε να κάνουμε κάθε φορά και σε ποια περιοχή επηρεάζεται και το επίπεδο πανικού των περιοχών που δε θα λάβουν βοήθεια. Έτσι μπορεί να επιλέξουμε να βοηθήσουμε μια περιοχή της Ασίας οπότε σε Αφρική και Ευρώπη να επικρατήσει χάος αφού όταν επιλέγουμε μια αποστολή οι άλλες θεωρούνται χαμένες. Παράλληλα, μεγάλο συντονισμό θέλει και ο χρηματικός τομέας. Τo funding είναι σχετικά μικρό και οι αναβαθμίσεις πολλές. Έτσι θα θυσιάσουμε πχ τις καλές πανοπλίες ώστε να αποκτήσουμε γνώση σε ένα τύπο εχθρού.

Αναβαθμίσεις; Λεφτά;

To ΧCOM διαθέτει αρκετές επιλογές. Στην ουσία πέρα από την ομάδα κρούσης διαχειριζόμαστε και ολόκληρο το κέντρο επιχειρήσεων. Έτσι θα κληθούμε να πάρουμε managing αποφάσεις που θα επηρεάσουν τη συνέχεια του παιχνιδιού. Από το εργαστήριο και τις εγκαταστάσεις της βάσης μέχρι τα διαθέσιμα μαχητικά σκάφη και τους δορυφόρους, όλα είναι στην ευχέρειά μας. Αλλά θα τα αναβαθμίσουμε ή όχι; Τα διαθέσιμα χρήματα κάθε μήνα είναι περιορισμένα οπότε πολλές φορές θα σας πιάσει ένας μικρός πανικός για το τι πρέπει να γίνει ώστε η συνέχεια να είναι όσο το δυνατόν ευκολότερη. Πέρα από τα χρήματα, πόροι θεωρούνται και οι επιστήμονες, οι μηχανικοί και άλλα διάφορα. Όλα αυτά τα αποκτούμε από τις αποστολές αφού σε κάθε μία η αμοιβή είναι διαφορετική ανάλογα και με την περιοχή μερικές φορές. Έτσι, για παράδειγμα, ανάμεσα σε 4 διαθέσιμες αποστολές οι αμοιβές θα είναι κατ’ αντιστοιχία: χρήματα, 3 επιστήμονες, 4 μηχανικοί, 1 sergeant gunner.

Οι αποστολές αν και μικρές σε έκταση και διάρκεια δίνουν μεγάλη βάση στην προσέγγιση του πεδίου μάχης και της δράσης. Όπως προείπαμε, μια λάθος κίνηση κοστίζει σχεδόν πάντα αφού οι εχθροί δεν είναι χαζοί, το αντίθετο. Η πληθώρα alienoids που παλεύουμε εκτός από διαφορετικό τρόπο μάχης ανάλογα το είδος έχουν και τακτικές αντίστοιχες με τις δικές μας. Έτσι θα τους δείτε να αναπτύσσονται σε παράταξη, να παίρνουν στρατηγικές θέσεις ή αν είναι “νταμάρια” να έρχονται σε κατα μέτωπο επίθεση. Η δική μας αντίδραση θα πρέπει να είναι ανάλογη και “counter” ώστε να υπάρχει πιθανότητα επιβίωσης. Επίσης, τα είδη των αποστολών διαφέρουν σε ρυθμό που δε τις καθιστά βαρετές. Άλλοτε χρειάζεται απλά recon και καθάρισμα, άλλοτε να σώσετε έναν παγιδευμένο πολίτη, να απωθήσετε ομάδες εχθρών από περιοχή με αρκετό κόσμο πριν αυτοί πεθάνουν, να απενεργοποιήσετε μια βόμβα κ.ο.κ.

Ποια ομάδα όμως;

Είπαμε πως έχουμε 4-6 άτομα αλλά τι κάνουν αυτά; Μόνο pew pew; Εδώ έρχεται ένα όμορφο κομμάτι του XCOM να γεμίσει την απάντηση. Κάθε στρατιώτης, πέρα από εθνικότητα και ανάλογο όνομα (ναι έχει και Έλληνες) έχει δικό του class, ανεβαίνει ranks ανάλογα με τις επιδόσεις του στη μάχη (…αν επιβίωσε!)  και αποκτά skills! Έτσι μέσα από ένα απλό και καλοστημένο mechanic αποκτούμε έλεγχο στο πως εξελίσσεται ο κάθε φαντάρος μας ώστε να ταιριάζει στο στυλ μάχης αλλά και να μην είναι ίδιος με τους άλλους. Οπότε ακόμη κι αν επιλέξετε μια ομάδα με 5 shotguns μπορεί ακόμα να διαθέτει αρκετή διαφορετικότητα από μια άλλη ομάδα με ίδια σύσταση.

Και τώρα θα μιλήσουμε για έναν παράγοντα που είτε θα σας κάνει τη ζωή εύκολη είτε θα σας κάνει να θέλετε να πετάξετε το σύστημά σας από το παράθυρο. Πιθανότητες και battle mechanics. Η κάθε βολή όπλου στη μάχη έχει μια πιθανότητα επιτυχίας %. Ο γκαντέμης (εγώ) χάνει βολές με 75% πιθανότητα, και επειδή τα λάθη δε συγχωρούνται, η αποστολή πάει κουβά. Το μόνο σίγουρο damage είναι οι ρουκέτες και οι χειροβομβίδες μιας και σε σχεδόν εξ’ επαφής απόσταση η πιθανότητα των όπλων δεν είναι 100%. Γενικά ώρες ώρες φαίνεται πως το παιχνίδι “αδικεί” τον παίχτη. Η κάλυψη των units μας είναι ενίοτε παράξενη και τρώνε βολές ενώ φαίνεται αδύνατο. Σε αυτό συμβάλει αφ’ ενός η οπτική που έχουμε αλλά και τα skills των εχθρών οπότε καλό θα ήταν να τα τσεκάρετε συχνά. Βέβαια ο γκαντέμης θα χάσει το 75% αλλά θα πάρει ένα headshot πιθανότητας 13% στον uber marine του. Rage.

Τεχνικά το παιχνίδι αρχίζει άριστα. Ο χειρισμός καλός με μοναδικό πταίσμα νομίζω την εναλλαγή όπλων που είναι αργή. Ο ήχος αρκετά καλός αλλά όχι τέλειος. Και ερχόμαστε στα γραφικά. Ναι μεν είναι καλοσχεδιασμένα και με λεπτομέρεια αλλά! Θα παρατηρήσετε πως – αν ένα unit σας είναι σε full cover και επιλέξετε να πυροβολήσει έναν εχθρό που βρίσκεται αντιδιαμετρικά από το σημείο κάλυψης – τότε μερικές φορές το unit γυρνάει και πυροβολεί μέσα από τον τοίχο! Άσχημο ξενέρωμα για λίγο. Χρειαζόταν προσοχή εδώ.

Κλείνοντας αυτή την παρουσίαση, το XCOM Enemy Unknown είναι ένα καλό remake, με πολλή ένταση και απαιτεί στρατηγική σκέψη και κριτική ικανότητα ώστε να παρθούν οι πιο σωστές αποφάσεις. Παρ’ όλα αυτά χρειαζόταν προσοχή από την Firaxis σε 1-2 πραγματάκια ώστε να είναι τέλειο και όχι απλά καλό. Δε θα σας απογοητεύσει πάντως.

Πάνος Αλεξόπουλος

Παίζω, γράφω, κριτικάρω και σχεδιάζω παιχνίδια. H συλλογή μου μια μέρα δε θα χωράει σε μουσείο.